mandag 31. mars 2014

Bruk av sosiale medier i undervisningen?

I morgen, tirsdag 1. april, skal 22 lærere fra de videregående skolene i Oppland på fagdag for å øke kunnskapen om sosiale medier og om pedagogisk IKT-bruk. Blant annet skal Vegard Meland ved Høgskolen i Lillehammer ta for seg om sosiale medier egner seg bedre i enkelte fag enn andre. Flere lærere fra ulike skoler og ulike fag vil også fortelle om sine erfaringer med bruk av sosiale medier og læringsplattformer.

Biblioteket har flere bøker som tar for seg sosiale medier både generelt i bruk i undervisningen:

Bruk av sosiale medier i undervisningen

Utgitt av Fagbokforlaget
Smart Læring : Hvordan IKT og sosiale medier endrer læring av Arne Krokan
Vi står midt i en digital omveltning. Web2.0 og sosiale medier endrer samfunnet på svært omfattende måter. Smart læring diskuterer hvilke konsekvenser denne utviklingen har for måten vi lærer på. En snever forståelse av IKT og mangel på kompetanse og visjoner hindrer utviklingen av morgendagens skole. Sentrale myndigheter og gjeldende læreplaner tar i liten grad hensyn til denne digitale omveltningen. Smart læring analyserer læring i historisk, teknologisk, pedagogisk, organisatorisk og biologisk perspektiv. Forfatteren beskriver nyere pedagogiske tankesett som konnektivisme og peeragogy (samlæring), som viser veier til smartere måter å organisere læreprosesser på. (Baksideteksten til boken)

Utgitt av 
Grunnleggende digitale ferdigheter for lærere av Leif Harboe
Grunnleggende digitale ferdigheter handler om å kunne velge, vurdere og bruke informasjon. Derfor må man vite hvilke digitale verktøy som gjør at man kan organisere og gjenbruke informasjonen på en smart måte.Denne boka gir lærere i barneskole og ungdomsskole god oversikt over relevante digitale verktøy til bruk i klasserommet, til forberedelser eller etterarbeid. Derfor handler denne boka om Facebook, Twitter, blogg, Instapaper, Dropbox, Evernote, Google, nettbrett og mye mer.
Utgitt av
Leif Harboe jobber som lærer på Bryne videregående skole og finnes på http://leifh.blogspot.com og på http://twitter.com/leifharboe (Baksideteksten til boken)

Å være digital i alle fag 
Boka diskuterer og eksemplifiserer hvordan digitale medier og verktøy kan utnyttes for å nå Kunnskapsløftets kompetansemål innenfor det enkelte fag. Boka er primært skrevet for lærere, lærerstudenter, skoleledere og ansatte i lærerutdanningen




Generelt om sosiale medier

Utgitt av 
Sosial kommunikasjon : personlig, samtale verdi av Cecilie Staude
Boka vil gi deg økt forståelse av den nytterverdien som bruk av nye medier kan innebære. Facebook, blogger, Twitter og Youtube er en del av hverdagen til stadig flere av oss. De nye mediene gjør det enklere å dele opplevelser og innhold med hverandre. Kommunikasjonen er likeverdig og åpen. Makten deles. Relasjonene mellom mennesker blir mer personlig, basert på samtaler og gjensidig verdi. Kunnskap om kanalenes egenart og bruksområder gjør det lettere for deg og din virksomhet å anvende dem på en god måte. Nyttig bruk kan bidra til å utvikle oss selv, arbeidsplassene våre og demokratiet vårt. (Baksideteksten til boken)

Utgitt av Landslaget 
Tekst.no : strukturer og sjangere i digitale medier
av Ture Schwebs og Hildegunn Otnes
Boka tar for seg datamediet i et tekst- og kommunikasjonsperspektiv ved å kombinere tilnærmingsmåter og analyseredskaper fra både tradisjonell språk- og litteraturforskning og nyere medie- og tekstforskning. Boka er særlig beregnet på språk-, litteratur- og mediestudenter. Den kan også være nyttig for lærere og alle andre som er interessert i tekst, språk, kommunikasjon og i mulighetene de nye mediene gir oss. Har register og litteraturlise. (© DnBB AS)



Utgitt av 
Digital litteratur : en innføring av Hans Kristian Rustad
De siste tiårene har det oppstått en ny type litterære tekster, skrevet for skjerm og ikke papir. Ved siden av skrift tar tekstene i bruk modaliteter som bilder, verbalspråk, lyd, musikk og bevegelse, og de involverer leseren og kanskje også datamaskinen i tekstskapingen gjennom organiseringsprinsipper som hypertekst og kybertekst. Boka gir en oversikt over digital litteratur med vekt på skandinaviske eksempler, og diskuterer hvordan den digitale litteraturen gir et bilde av vår tid og utfordrer vårt litteraturbegrep. Noen spørsmål i boka: * Hva skjer når litterære tekster må leses på en skjerm? * Kan litteratur generert av en datamaskin være kunst? * Hvordan kan sosiale medier legge til rette for litteratur? Digital litteratur er aktuell for alle som arbeider med eller studerer litteratur og formidling av litteratur, for eksempel studenter og lærere i ulike litteratur- og mediefag. (Baksideteksten til boken)

Utgitt av 
Digital mobbing : Hvem, hvor, hvordan, hvorfor - og hva kan voksne gjøre? av Elisabeth Staksrud
Boken er et hjelpemiddel for foreldre og for lærere og andre voksne som jobber med barn og ungdom. Hva er digital mobbing? Hvordan skiller den seg fra tradisjonell mobbing? Hvem blir mobbet? Hvem mobber? Hvorfor mobber man? Hvor mobbes det? Boken tar utgangspunkt i internasjonal og norsk forskning omkring barns bruk av Internett og deres erfaringer med digital mobbing. Basert på denne kunnskapen gir forfatteren konkrete råd om hvordan de voksne, både lærere og foreldre, kan hjelpe barn som blir mobbet - og barn som mobber selv. Elisabeth Staksrud (ph.d.) er førsteamanuensis og undervisningsleder ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo, samt Research Fellow ved Berkman Center for Internet & Siciety, Harvard University (2012-2013) og ved London School of Economics an Political Science (2013-2014), hvor hun forsker på barn og unges mediebruk, ytringsfrihet og sensur. (Baksideteksten til boken)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen med din kommentar!