mandag 6. februar 2012

Samefolkets dag!

Goddag og gratulerer med dagen! Samefolkets dag er det i dag!
Den 6. februar 1916  ble det første samiske landsmøtet avholdt i metodistkirken i Trondheim. Derfor er datoen 6. februar blitt valgt. Dagen har blitt feira siden 1993, og siden 2003 har dagen vært offisiell flaggdag i Norge! 

På dette bildet, som viser sametingsgruppa fra 2005 til 2009, kan vi se at det finns mange typer samedrakter! Nesten ingen av disse er like..

Her har vi flagget! Det samiske flagget ble vedtatt på Samekonferansen i Åre i Sverige i 1986. Fargene gjenspeiler de mest brukte samiske fargene, og ringen i midten symboliserer samhold, kontinuitet og et syklisk syn på tilværelsen (http://www.snl.no/)

Her på biblioteket har vi utstilling i anledning dagen! Kom, titt og lån!

Minner til slutt om hvordan man kan hilse på samisk da :) :
Du eller noen andre sier: Buorre beaivi (God dag)! Og da svarer du eller den andre: Ipmil atti (Måtte Gud gi)! 

Forslag til meny i dag: Finnbiff!

PS, oppdaga ellers at dette er mitt innlegg nr. 100 på denne bloggen! :)


2 kommentarer:

  1. Hei! Så kult at dere markerer dagen. Burde absolutt markert den jeg også både med finnbiff og samisk nasjonalsang.

    SvarSlett
  2. Ja, moro å gjøre det! Finnbiff har vi hatt noen ganger på denne datoen, veldig grei og deilig måte å feire denne dagen på! Og den samiske nsajonalsangen sang vi da jeg gikk på Øytun folkehøyskole i Alta i 1978/79. Teksten huska jeg jo ikke, men den står i den store sangboka Alle tiders sanger, både på norsk og samisk. Finns jo garantert på internett også, men det var greit å finne den i bokform da vi satt rundt bordet.. Husker jeg syns melodien var litt underlig og uvant når vi lærte den på Øytun. Men nå syns jeg den "funker", passer godt til å være det den er, nasjonalsnag for samene... Litt sånn vemodig og særegen på samme tid.

    SvarSlett

Velkommen med din kommentar!