mandag 21. mars 2011

Verdens poesidag!

I dag, 21. mars, er Verdens poesidag, noe som ble bestemt av  FN i 1999, i den hensikt å fremme lyrikk og lesing av dikt! Poesi er et sterkt kuturellt utttrykk for det å være menneske. Et dikt tar kort tid å lese, men kan sette spor som sitter lenge..



 - Søndag 13.mars var jeg selv så heldig å få være med på en Hans Børli-kveld i prestegarden i Øyer. Der fikk vi høre dikt av lyrikeren Hans Børli tonsatt av musikeren Svein Olav Blindheim, så fint som bare det! Her kan du høre smakbiter av disse sangene, og kjøpe en eller flere av dem også hvis du vil....   Svein Olav Blindheim har ellers familie her på Otta, og en av lærerne her på vår skole, Truls Gjefsen, har skrevet den store biografien om Hans Børli, "Syng liv i ditt liv". Hans Børli (1918-1989) jobbet som tømmerhogger og var fra Eidskog, litt sør for Kongsvinger. Det fine bildet over her, tatt av Thorbjørn Tjernsberg på 50-tallet, viser Oppistuen Børli, Hans Børlis barndomshjem. Her har Hans Børli-selskapet et arrangement første søndagen i juni hvert år, se mer her..

Her vil jeg dele dette diktet med dere, det nydelige og litt vemodige diktet Junikveld:

 Vi sitter i slørblå junikveld
og svaler oss ute på trammen.
Og alt vi ser har dobbelt liv,
fordi vi sanser det sammen.

Se - skogsjøen ligger og skinner rødt
av sunkne solefalls-riker.
Og blankt som en ting av gammelt sølv
er skriket som lommen skriker.

Og heggen ved grinda brenner så stilt
av nykveikte blomsterkvaster.
Nå skjelver de kvitt i et pust av vind,
- det er som om noe haster...

Å, flytt deg nærmere inn til meg
her på kjøkkentrammen!
Den er så svimlende kort den stund
vi mennesker er sammen.


-Første gang utgitt i diktsamlinga Dagene (Aschehoug) 1958

Bildet viser Hans Børli i skogen i 1965

Fler dikt av hans Børli, eller andre, kan lånes på biblioteket..

5 kommentarer:

  1. Så bra at du markerer dagen! Det er kjempebra:-D

    SvarSlett
  2. veldig glad for at du markerer dagen med Hans Børlis dikt. Fant ut at jeg måtte markere verdens poesidag på bloggen jeg også, men tok et annet dikt. Vil du vite hvilket får du gå inn å se;-)

    SvarSlett
  3. Supert, Gunvor. Poesidagen gikk meg litt hus forbi, men jeg leser ofte dikt. For en uke siden leste jeg inn dikt av Ann-Christin Olofsson trykt i min egen bok Naturens rikdom til den flotte diktbasen Ord om fjell. Denne basen er et bibliotekprosjekt i Nord-Gudbrandsdalen og lanseres 7. mai på Dombås og 8. mai i Lom. Jon Eikemo deltar.
    Dikt av Hans Børli er jeg forøvrig en stor beundrer av. Og Svein Olav Blindheim har jeg truffet og pratet mye med.

    SvarSlett
  4. Så morsomt da! Og så flott det høres ut med lanseringen av Ord i fjell!

    SvarSlett
  5. Hei igjen Eldbjørg, vet ikke om du ser denne kommentaren, 2 år etter! Men så moro at du kjenner han Svein Olav Blindheim da! Tror ikke jeg fikk med meg det for to år sida! :)

    SvarSlett

Velkommen med din kommentar!