Biblioteket har flere bøker som tar for seg sosiale medier både generelt i bruk i undervisningen:
Bruk av sosiale medier i undervisningen
Utgitt av Fagbokforlaget |
Vi står midt i en digital omveltning. Web2.0 og sosiale medier endrer samfunnet på svært omfattende måter. Smart læring diskuterer hvilke konsekvenser denne utviklingen har for måten vi lærer på. En snever forståelse av IKT og mangel på kompetanse og visjoner hindrer utviklingen av morgendagens skole. Sentrale myndigheter og gjeldende læreplaner tar i liten grad hensyn til denne digitale omveltningen. Smart læring analyserer læring i historisk, teknologisk, pedagogisk, organisatorisk og biologisk perspektiv. Forfatteren beskriver nyere pedagogiske tankesett som konnektivisme og peeragogy (samlæring), som viser veier til smartere måter å organisere læreprosesser på. (Baksideteksten til boken)
Utgitt av
|
Grunnleggende digitale ferdigheter handler om å kunne velge, vurdere og bruke informasjon. Derfor må man vite hvilke digitale verktøy som gjør at man kan organisere og gjenbruke informasjonen på en smart måte.Denne boka gir lærere i barneskole og ungdomsskole god oversikt over relevante digitale verktøy til bruk i klasserommet, til forberedelser eller etterarbeid. Derfor handler denne boka om Facebook, Twitter, blogg, Instapaper, Dropbox, Evernote, Google, nettbrett og mye mer.
Utgitt av
|
Å være digital i alle fag
Boka diskuterer og eksemplifiserer hvordan digitale medier og verktøy kan utnyttes for å nå Kunnskapsløftets kompetansemål innenfor det enkelte fag. Boka er primært skrevet for lærere, lærerstudenter, skoleledere og ansatte i lærerutdanningen
Generelt om sosiale medier
Utgitt av
|
Boka vil gi deg økt forståelse av den nytterverdien som bruk av nye medier kan innebære. Facebook, blogger, Twitter og Youtube er en del av hverdagen til stadig flere av oss. De nye mediene gjør det enklere å dele opplevelser og innhold med hverandre. Kommunikasjonen er likeverdig og åpen. Makten deles. Relasjonene mellom mennesker blir mer personlig, basert på samtaler og gjensidig verdi. Kunnskap om kanalenes egenart og bruksområder gjør det lettere for deg og din virksomhet å anvende dem på en god måte. Nyttig bruk kan bidra til å utvikle oss selv, arbeidsplassene våre og demokratiet vårt. (Baksideteksten til boken)
Utgitt av Landslaget
|
av Ture Schwebs og Hildegunn Otnes
Boka tar for seg datamediet i et tekst- og kommunikasjonsperspektiv ved å kombinere tilnærmingsmåter og analyseredskaper fra både tradisjonell språk- og litteraturforskning og nyere medie- og tekstforskning. Boka er særlig beregnet på språk-, litteratur- og mediestudenter. Den kan også være nyttig for lærere og alle andre som er interessert i tekst, språk, kommunikasjon og i mulighetene de nye mediene gir oss. Har register og litteraturlise. (© DnBB AS)
Utgitt av
|
De siste tiårene har det oppstått en ny type litterære tekster, skrevet for skjerm og ikke papir. Ved siden av skrift tar tekstene i bruk modaliteter som bilder, verbalspråk, lyd, musikk og bevegelse, og de involverer leseren og kanskje også datamaskinen i tekstskapingen gjennom organiseringsprinsipper som hypertekst og kybertekst. Boka gir en oversikt over digital litteratur med vekt på skandinaviske eksempler, og diskuterer hvordan den digitale litteraturen gir et bilde av vår tid og utfordrer vårt litteraturbegrep. Noen spørsmål i boka: * Hva skjer når litterære tekster må leses på en skjerm? * Kan litteratur generert av en datamaskin være kunst? * Hvordan kan sosiale medier legge til rette for litteratur? Digital litteratur er aktuell for alle som arbeider med eller studerer litteratur og formidling av litteratur, for eksempel studenter og lærere i ulike litteratur- og mediefag. (Baksideteksten til boken)
Utgitt av
|
Boken er et hjelpemiddel for foreldre og for lærere og andre voksne som jobber med barn og ungdom. Hva er digital mobbing? Hvordan skiller den seg fra tradisjonell mobbing? Hvem blir mobbet? Hvem mobber? Hvorfor mobber man? Hvor mobbes det? Boken tar utgangspunkt i internasjonal og norsk forskning omkring barns bruk av Internett og deres erfaringer med digital mobbing. Basert på denne kunnskapen gir forfatteren konkrete råd om hvordan de voksne, både lærere og foreldre, kan hjelpe barn som blir mobbet - og barn som mobber selv. Elisabeth Staksrud (ph.d.) er førsteamanuensis og undervisningsleder ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo, samt Research Fellow ved Berkman Center for Internet & Siciety, Harvard University (2012-2013) og ved London School of Economics an Political Science (2013-2014), hvor hun forsker på barn og unges mediebruk, ytringsfrihet og sensur. (Baksideteksten til boken)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Velkommen med din kommentar!